Etusivu Blog Uutiskommentteja HS pihalla kulutuslukemista
HS pihalla kulutuslukemista
Kirjoittanut Oskar Elmgren   
23.02.2013 23:24

HS uutisoi suureleisesti muutama päivä sitten kuinka autotehtaat huijaavat päästölukemissa, "suuri puhallus" jutussaan.

Ensimmäisenä tuli mieleen että ompas kummallista, kyllä autojen keskikulutus on omalta kohdaltani varsin hyvin täsmännyt EU yhdistetty arvoon. Autonvalmistajatkin ihmettelevät HSn syytöstä. Nopeasti kuitenkin selvisi että HS on enemmänkin kuin täysin pihalla asiasta. Helppo arvaus on että helsingin sanomat koeajaa autoja paljon helsingin alueella. Jossa on muuhun EU alueeseen nähden todella retuperällään oleva liikennesuunnittelu.

Tottakai tämä sujumaton liikenne, jatkuvia pysähdyksiä ja mahdoton valoissa seisominen nostaa kulutusta. Ajonopeudet ovat vain aivan naurettavan alhaisia ja liikenne seisoo ihan liikaa.

Tästä on tietysti helppo ymmärtää ettei ole millään tavalla autoteollsuuden syytä jos ei Helsingissä ajaessa pääse EU yhdistetty kulutuslukemiin.

Mikä mättää?

Mutta mielenkiintoisempi kysymys on se että kenen syytä se sitten on?

Villit huhut kertovat että Helsingin liikenne olisi suunniteltu tahallaan huonoksi, ettei autoilu olisi aivan niin paljon nopeampaa kuin jalan, pyörällä, tai julkisilla liikkuminen. Vertailuissa se on sitä kyllä silti edelleen, moninkertaisesti, jopa ruuhka-aikana.

Helsingissä on kyllä katuja aivan riittävästi liikennemääriin nähden, ainakin ruuhka-ajan ulkopuolella. Olisi varsin helppoa uskoa että vihervasemmistolainen helsingin valtuusto on autovihan takia yrittänyt sotkea liikennettä mahdollisimman paljon.

Toinen mahdollisuus on tietysti se että sielä Helsingissä ei vain osata suunnitella liikennettä, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole. Jos ei muuten niin löytyy kyllä pitkin maailmaa liikennesuunnittelun asiantuntijoita. Jotka osaavatkin jotain.

Muistan lukeneeni joskus Helsingin liikennesuunnittejian haastattelua jossa oli kommentoitu että liikennettä suunniteltaisiin sen mukaan että valituksia tulisi yhtä paljon joka suunnasta. Merkillinen lähtökohta. Liikennettä pitäisi suunnitella niin että päästään perille mahdollisimman lyhyessä ajassa! Eikä se mukaan että liikkuminen olisi jotenkin yhtäläisen ärsyttävää kaikkien mielestä.

Ihmettelin mm. GOOMille lähtiessäni yhtä merkillisintä järjestelyä. Helsingissä bussit jostain syystä sotkevat liikennevalojen ajoitusta. Eli kun tulin bussissa jossa oli arviolta 5-6 matkustajaa ruoholahden kohdalla liikennevaloihin, niin siinä ne näppärästi vaihtuvat ja pysäyttävät n. 30 auton matkan, ilmeisesti että tämä 5 henkeä säästäisi aikaa? Käsittämätöntä logiikkaa. Tai toki siinä mielessä järkevää että bussit kuluttavat kuljetettuun henkilömäärään nähden huomattavasti enemmän polttoainetta ja ympäristöä kuin henkilöautot, niin suunniteltaisiinko liikennettä nimimoimaan nämä bussien ympäristöhaitat?

Mikä neuvoksi?

En osaa sanoa kyllä tästä sopasta nyt mitään. Muuta kuin että aika nurinkuriselta vaikuttaa koko systeemi.

Mutta HS, joka tapauksessa on turha syyttää autonvalmistajia siitä että Helsingin liikennesuunnittelu on aivan päin persettä. Siitä voitte syyttää ihan Helsinkiä.

 

Add your comment

Your name:
Your website:
Otsikko:
Comment:
  The word for verification. Lowercase letters only with no spaces.
Word verification:
November 2017
M T W T F S S
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3
Main page Contacts Search Contacts Search